En vecka med Denise!

Godmorgon! 
 
... Och GLAD MORSDAG till alla fina mammor i mitt kära Sverige. Och speciellt till min egna mamma som jag jag kommer få se om sisådär en 3 dagar! Har dock aldrig förstått varför morsdag firas en annan helg i Sverige än typ resten av världen? 
 
Imorse vinkade vi av min fina vän Denise i taxin och nu är hon på väg hem till Stockholm efter massa fina dagar nere hos oss. Så här kommer en update om allt vi har haft för oss, därav lite blogginlägg under veckan.
 
 
Skål i kaffekopparna!
 
tisdagskväll åkte jag ut till flygplatsen för att hämta D. Ni alla vet hon bott här förut och älskar Istanbul och kommer gärna ner & hälsar på så fort hon får chansen! Jag är lyckligt lottad som har en sån kompis som vill hälsa på mig så mycket. Happy!
 
G skötte det mesta med Eidans förskolalämningar/hämtningar denna vecka så jag slapp tänka och fixa med den biten. Så vi kunde bara koncentrera oss på att göra det vi ville göra.
 
 
Onsdagen hämtade vi dock Eidan från föris, då blir Eidan glad när någon annan än mig är med & hämtar. Ser han att jag hämtar blir han jättebesviken! Skittråkigt verkligen. "Mamma, var är pappa? Var är min pappa?! Mamma, jag ser inte min pappa!? JAG ÄLSKAR MIN PAPPA!" Så i princip låter det när jag hämtar. Visst känner man sej uppskattad? "Mamma, är pappa hemma!?" frågar Eidan tio ggr per kvart och tillslut blir t o m Lara trött på det så hon har börjat svara när inte jag orkar med tjatet... "Nej!" säger hon bestämt. Men när Denise var med och hämtade var han lite gladare och traskade iväg med henne! Jag måste vara den mest tråkiga morsa någonsin!
 
 
Havspromenadsvägen från Eidans föris är så mysig! Nu har de gjort ordning alla stränder med härlig ny sand, strandcafeer, städat, glass mm. så vi satte oss ett tag för lite glass och bad för barnen på strandcafeet innan vi senare började promenera hemåt.
 
På onsdagkväll hade vi bokat middagsdejt med två andra vänner som Denise också känner - Elinor & Josefin. Kan alltid vara trevligt att käka en bit mat ihop och småsnacka om allt mellan himmel och jord. Tur med vädret hade vi också, riktigt fin sommarkväll! Men precis innan (då jag saknar hårfön hemma) slängde jag in Denise hos min friösr för lite fön, det är ju så galet billigt med sånt här jämfört med Sverige! Tror det kostar kanske 20-30 kr i snitt för att få håret fixat så sitter det sen i flera dagar om man är försiktig.
 
 
Denises vackra hår som fick hårspolar! Några dagar senare gick hon dit för klipppning men det dessvärre resulterade i en besvikelse då jag tror de missförstod varann och frisören kapade av alldeles för mycket svall... 
 
 
Jag gjorde inget hos frisören men det började bli dags snart igen för färg av utväxt, predikyr och ögonbryn. Det gäller att hålla sig snygg och fräsch nu under sommarn.
 
 
Sen mötte vi upp tjejerna på WELLDONE by Midpoint - de har ungefär samma meny som Midpoint. Men läget är toppen! Precis vid havet och oftast en vacker solnedgång bjuds det på. Denise ville bjuda oss alla på en kanna Sangria och det var ju fantastiskt gott och länge sen jag drack. Blir absolut en favorit till sommarn! 
 
 
Supertrevlig kväll med mycket prat och sedan på kvällskvisten skjutsade Josefine hem oss alla. 
 
På torsdagen hade vi spanat in hur vädret skulle bli så det lovades härliga 24 plusgrader & sol! Vi bokade då upp oss på en hotellnatt på ett litet hotell i närheten av oss - Elite Hotel Kucukyali. Detta hotell bodde all släkt/familj/vänner på när vi gifte oss i Istanbul för många år sen. Inget märkvärdigt, men mysigt med bra läge och pool på taket. Och just det var vi ute efter, poolen på taket! En härlig dag i solen skulle sitta fint...
 
Vi promenerade till hotellet, det är en bit, men som vi gottat oss i vin varje kväll och massa annat gott så behövdes våra dagliga promenader. Lara var med oss och Guray kom förbi med Eidan på eftermiddagen så han också fick hänga lite med oss och G jobba! 
 
 
Pressa pressa pressa! Livet är verkligen toppen när man får ligga i solen och götta sej. Som tur var prickade Lara i en ovanligt lång eftermiddagsnap i vagnen och Eidan var nöjd med att ligga på solstolen med paddan ett tag efter att de fått bada i poolen. Vet inte om vi fick någon större bränna, men bra att börja jobba på basen innan den riktiga sommarsemestern sätts igång!
 
 
Såhär ser det ut på terassen. Lara sov så skönt i vagnen. 
 
 
Vi hade mest tänkt oss hålla oss på hotellet detta dygn, bara mysa! Vi hade köpt med oss jordgubbar, oliver, körsbär, bubbel, ost, chips, salami och när Lara somnat satt vi på vår lilla balkong och drack bubbel och åt hela kvällen.
 
 
Dagen efter tog vi lite chill på hotellrummet efter frukosten, det var lite mulet då men ändå varmt ute.
 
 
 
 
Sen promenerade vi tillbaka sakta sakta till oss. Med flera butiksbesök på vägen! Det är så kul att shoppa med Denise, även om vi kanske inte just shoppar massa så älskar vi att gå och strosa och spana i butiker tillsammans.
 
Den här dagen blev lite galen för mig för jag hittade ALLDELES för många sommartofflor jag blev sugen på. Allstå, alldeles för många! Jag kunde verkligen inte bestämma mig och ville ha alla... Just nu känns badtoffeln VÄLDIGT poppis, speciellt med lite häftigt mönster, text eller fluff!
 
 
De här godbitarna hittade jag på en italiensk outlet - Puma By Rihanna. Favoriter! Men slog inte till...
 
 
... för jag hittade ju såklart en hel massa andra fina tofflor. Jag tror Denise köpte med sej 5 st. par skor härifrån! Hihi. Skor finns det verkligen mycket här att hitta... Jag tror dock att jag har börjat bestämma mig för vilka jag vill ha men måste suga på karamellen ett tag till :) Man kan inte ha för många skor eller hur!?
 
 
På fredagen när vi kom hem så skulle G sätta sej på ett plan till Bulgarien och bli borta resten av helgen. Typiskt hans jobb men det är bara att gilla läget. Jag hade ju sällskap av Denise så det kändes OK! Men innan på kvällen gick vi ut och gjorde en liten turkisk mathandling hon skulle ha med sej hem till Sverige, på listan stod: Kaymak (en mix typ mellan grädde och smör, supergott!) färsk mynta i knippe, färsk mynta i kruka (till svärfar som är från Palestina och hade önskat..) 4 kilo pistagenötter från Siirt, vinblad i ättika mm. 
 
På lördagen så stod lördagsmarknaden på schemat. Det finns ju marknader här var och varannan dag men de finns de som är större och de som är mindre och den här är alldeles lagom. Speciellt med barnvagn. Den ligger mittemot Opitmum på asiatiska sidan. Vi köpte nötterna och vinbladen där men mycket annat skoj fanns också. Jag tar mig sällan iväg på marknad just pga. barnen men denna marknad gillar jag och ska nog åka dit lite oftare!
Som tur var tar Denise alltid med mej dit när hon är där. Lite drygt att gå med barnen igår, hade inte syskonvagnen med mig och Eidan går helst åt ett annat håll än mig, Lara med, men vi fick hop det ändå. Vi åt ost/spenat-gözleme (typ crepe) på marknad till lunch, hittade lite smått, gjorde ett varv på Optimum outlet också tills vi kände oss nöjda.
 
 
Lara på marknad! 
 
 
Älskar er! Men ni gör mig gråhårig ibland...
 
På kvällen bestämde vi oss för att laga mat hemma då vi var så trötta sen dagen. Jag hade köpt färsk sparrig på marknaden billigt, gjorde kyckling med beasås och klyftpotatis så hade vi en god lördagsmiddag med matlagning hemma. Denise skulle upp tidigt idag och flyga hem också.
 
 
Nu har hon åkt hem och det känns tomt. Bara jag och barnen hemma. Men om 3 dagar kommer mormor & moster! Så så länge dröjer det inte tills det blir fullt hus igen. Men vi älskar besök!
 
Idag ska vi nog bara försöka komma i kapp här hemma med allt vad tvätt och städning heter som kommit lite efter, jag känner mig rätt trött och har inga större söndagsplaner, skönt det ändå!
 
KRAM!
Emmeli

Gud vad härligt det såg ut med hotell! Gillade dom glittriga tofflorna :)

Svar: Ja visst är dem fina :)
Volleybollfrun