Ankara - Weekend!

Hej Vänner!
 
Tänkte skriva & berätta lite om vår helg hos mina svärisar i Ankara. Men först måste jag bara klaga lite på hur trött jag är! Vi lämnade Ankara kl. 17.00 igår och låste upp dörren till vårt hem 02.00. En bilresa som normalt sett tar ca. 4 timmar tog mer än det dubbla igår. Varför? 100 olika orsaker. Men man blir ju inte direkt chockad längre. Någonting jag måste bara påminna mig själv om är att aldrig åka iväg under en långhelg med röda dagar inklämda. Det blir kaos i trafiken och alltid trafikstockningar! Speciellt härikring Istanbul som är en så stor stad med så många människor. Mellan Istanbul och Ankara pågick vägarbete så de hade stängt av vägarna delvis så alla bilar skulle turas på en väg på motorvägen, helt galet att göra så en söndag efter en lång helg. Där började segandet. Väl närmre Istanbul så börjar trafikköerna redan i Izmit, en annan stad nära Istanbul, vi rullade i snigelfart. Barnen började bli lite rastlösa men skötte det hela rätt bra när jag tänker efter. Vi stannde på Shell en gång där de fick röra lite på sig, bytte blöja, ståjjade i butiken, vi drack kaffe, de fick sätta på sig pjamas och få flaskorna sen i bilen. Lara var lite krånglig tidigare med långa bilresor men nu är hon superduktig! Tror det bara handlar om att vänja dem. Nåväl, vid midnatt började vi närma oss Istanbul men tror ni inte då att Lara spyr ner hela sig helt utan varning och när vi väl hamnar i våra "hoods" så är alla Fenerbahce-supportrar ute och firar med bilarna på Bagdad Cadde med rök, gap, öl och tjut! Vi satt i princip fast. Allt detta hade vi såklart inte tänkt på kunde hända. Det var helt galet... Men nu har vi verkligen lärt oss detta kapitel!
 
Här kommer lite från tidigare dagar i veckan! Vi har haft det så mysigt!
 
 
I torsdags efter Laras lekgrupp åkte vi & hämtade Eidan efter förskolan, sen direkt körde vi mot Ankara. Ankara ligger typ mitt i landet, i ett väldigt jordigt landskap och det tar ca. 4-5 timmar att åka dit härifrån. En del av landskapet man åker igenom är SÅ vackert, speciellt när man når en högre punkt vid Bolu där det är så grönt och fint med jättevackra berg. Fick tyvärr ingen fin bild på det! Barnen behövde "rastas" och byta blöja vid ett shoppingstopp på vägen och där passade vi på att ta varsin kaffe från Starbucks också, en "white flat" är min favvo.
 
 
Ett rosa sött litet hus nära farmor och farfars hus, de bor dock i ett hyreshus mitt bland villorna (!) så de bor tyvärr inte exakt lika fint.
 
Vi kom fram till Ankara till farmor och farfar på torsdagkväll. De var ju såklart helt upp över öronen glada att se barnen och oss (hoppas vi..) De bor i ett nytt område lite utanför stan, man är rätt bilburen där men ändå finns det endel kring att göra har jag nu upptäckt. Jag försöker alltid passa på att lämna barnen hemma och gå ut på mina egna powerwalks där, de bor i ett villaområde med massor av fina hus och spana på. Sen finns det alltid en massa fina blommor att plocka i dikena och ängarna så det blev flera buketter. Älskar att plocka blommor, lite terapi för mig och påminner om min uppväxt då vi alltid gjorde det på väg hem från badstranden på somrarna.
 
 
Farmor fick sig en stor bukett med vallmoblommor, de fanns överallt! En försenad morsdag present ; )
 
Det finns en hel del lekparker i området de bor i, denna gång fanns två helt nya som vi besökte ett par ggr. 
 
 
Farmor & Lara i lekparken, en av de nya.
 
Och ja, som ni ser bär min svärmor en sjal, som hon alltid slänger över huvudet när vi går ut. Det är VÄLDIGT olika med sånt här i Turkiet, och väldigt många olika anledningar till varför man vill ha det. Farmor har alltid viljat haft det men är dock helt själv i sin systerskara av att bära det. (de är 5-6 systrar..)
Jag skulle säga att en sjal säger verkligen inte allt om personens relation till sin religion. Min svärmor är den enda jag vet som har sjal i min närhet här i Turkiet och jag skulle säga att hon är absolut religiös, dem ber både hon och farfar flera ggr om dagligen, jag vet dock inte när eller hur för jag märker det oftast inte, men hon är den mest öppensinnade människa jag vet. Med det största hjärta som finns! Hon har i princip aldrig ens pratat religion med mig och lite så är min man uppfostrad också, religion håller man för sej själv.
 
 
Ute på en fredagspw! Backigt värre men bra träning för rumpan..
 
Här ser ni lite mer av centrala Ankara som syns längre bort på bilden!
 
 
Oj så många backar det blev för mig i helgen, upp & ner! Men riktigt härligt!
 
På fredagen passade jag på att lämna barnen hos dem och tog bilen och åkte en sväng. Jag tänkte verkligen "passa på" att ha tid för mig själv och nu när jag hade två barnvakter som jag annars aldrig har så såg jag till att komma iväg ut. Jag åkte till en galleria i närheten och strosade runt timmar. Ljuvligt! Spanade på sommarkläder till mig själv och hade också tid att tänka både en och två ggr om jag skulle köpa det och även PROVA det och kolla i spegelns alla vinklar flera ggr om! Men! Några klädesplagg till mig blev det inte men lite nytt skoj till hemmet dock. Visar senare!
 
 
I hissen i gallerian. Superglad och full med energi! Tänk vad några timmar själv kan göra för en trött sliten småbarnsmorsa...
 
 
Lördagsmorgon! Här dricks det mest chai/te till frukost men jag och G måste ha kaffe så det finns alltid nescafe att få men smakar såklart inte exakt lika som kaffet vi har hemma men vi överlever! 
 
 
Vädret var sisådär men på lördagen var iallafall solen framme även om det inte var jättevarmt så då åkte lite somrigt på! Just nu är jag så trött på alla kläder jag burit vareviga dag hela vintern...
 
 
Vi lekte lite med barnen i parken i lördags sen åkte vi till vårt favoritcafe i Cayyoglu - Luppa. Det är bara så perfekt och jag älskar att åka dit! De har ett gratis lekland för barnen så Eidan är där i timmar utan problem med folk som kollar och har hand om barnen så vi kan fika i fred, bageriet och konditoriet är helt galet, det finns så mycket gott och till superbra priser med! Farmor har dock diabetes så inte många sötsaker till henne men det finns t.ex. choklad utan socker och en hel meny med annat så hon brukar alltid hitta nått medan vi alltid går på godbitarna och kaffet!
 
 
Jag tog en cappucino (sån lyx när man får med mönster tycker jag!) en jordgubbsmacaron, en smarrig cheesecake-cup och en liten annan godbit.
 
 
Farmor & Lara som absolut skulle sitta på bordet istället för på stolen...
 
 
Eftersom det var lördag fick barnen glass! Kan säga att de ätit ALLDELES för mycket sötsaker denna helg. Herre min gud! Avgiftning denna vecka. Farmor och farfar sticker inte direkt till dem klubbor och sånt men det blev bara mycket sånt ändå. T.ex. vid middagarna så kan de ställa fram en tallrik med körsbär eller vattenmelon samtidigt som middagen, vad tror ni barnen ser och vill ha?
 
 
Vi hade egentligen tänkt att ha den dejt och gå på bio tillsammans på lördagen, men vi kom hem rätt sent och båda två kände bara att vi inte orkade. Så så vart det med det, men nästa gång gör vi ett försök igen och då kanske inte med planer under dagen som gjorde oss en aning trötta på eftermiddagen!
 
 
Det blev mest soffhäng och en massa SURVIVOR på tv som de älskar och ser varje kväll och en härlig sommardrink på lördagskvällen istället och det kändes helt okej. Farmor har läst saga och lagt Eidan varje kväll och han älskar det! Jag önskar de bodde i Istanbul verkligen så vi fick dela det här vardagliga mer med dem och såklart fått mer hjälp, en dag kanske men det ser mörkt ut!
Lara däremot ska ha sin mamma helst, men hon kommer säkert sen tycka det är mysigare när farmor läser.
 
På söndagen tänkte vi åka på en utflykt till ett högt torn man kan åka upp i likt Toronto Tower, den heter Atakule här men dessvärre var det stängt och under renovering upptäckte vi så vi åkte hem och drack kaffe hos en släkting istället som vi alltid brukar besöka. Vi hann inte med så mycket mer sen tills det var dags att packa ner väskorna i bilen och dra mot Istanbul, nu dock med hela bilen full med färdiglagad turkisk husmankost! Jag tror jag slipper laga mat på en månad. Så himla snällt och jag är så tacksam efter jag är inte särskilt förtjust i matlagning. Nu har farmor packat ner flera lådor med manti (barnen älskar det! typ som ravioli) veggoköfte, spenatköfte, vanlig köfte (typ köttbullar/pannbiffar) piroger, cigarrabörek m. ost eller potatisfyllning mm. mm.
så det är bara för mig att tina på eller steka upp tillsammans med lite turkisk yoghurt och sallad och middagen är fixad! Kan inte vara mer tacksam, ibland är hon så gullig att hon skickar mat med kargo till oss.
 
Jag funderar på att åka dit mer ofta själv med barnen eftersom det är så svårt och stressigt att få med mannen pga. hans jobb. Det enda är bilresan, tänk om nått skulle hända med bilen och man är mitt ute i ingenstans?!
Vi såg även att de öppnar snart en gigantisk nöjespark med världens största dinosauriepark intill farmor och farfar, alltså helt galna berg och dalbanor och även ett Aqualand har öppnats nyss så det skulle vara kul att åka dit i sommar igen, kanske bara jag och barnen. Vi får se! 
 
Nu är vi hemma i Istanbul igen och tvättmaskinen går för fulla muggar... 
 
 
 
Birgitta S

Hej vilken mysig resa förutom hemresan bilkö o kaos i trafiken med småbarn är vidrigt vad snällt av din svärmor att laga så mkt god mat o skicka med
Hälsningar Birgitta S

Nina

Vilken fin område !
Och jag skulle absolut inte säga nej om nån skulle packa min kylskåp full med manti och börek etc.

Svar: Tack, nej, det är verkligen sjukt uppskattat! :)
Volleybollfrun