Istanbul - Alexandropoli.

 
Big hello from Greece! 
 
Det blev en spontanare i helgen! Till vårt kära grannland Grekland som faktiskt bara ligger en kort bilresa härifrån Istanbul. Avståndet Istanbul - Alexandropoli (första staden efter gränsen i Grekland) tar lika lång tid som det kan ta att ta sej över europeiska sidan i istanbul till den asiatiska, vilket vi fick erfara igårkväll när vi kom tillbaka till stan. Som tur var var det rätt sent och barnen sov, men jag satt mest och svor i baksätet hur GALET det är här ibland! Lördagkvällarna kan vara HEMSKA! Jag hoppas det blir lite ordning på det när vår tredje bror slår upp portarna och all tung lastbilstrafik tar den (den kommer finnas längst upp i Bosporen uppåt Svarta havet) och också att vårt pendeltåg kommer igång vilket har legat på is ett bra tag och det verkar dröja ut på väldigt länge. Och. Så längtar jag tills alla byggnationer är klara i vår kommun där det nu pågår totalrenovering på alla hus, vilket självklart är behövligt men det blir sådan hemsk trafik med alla dessa lastbilar som ska fram och blockerar alla gator.
 
Men skönt att komma bort några dagar! Nu var det faktiskt så att vi faktiskt mer eller mindre var tvungna att åka ur landet pga. visum. Ja, jag bor ju här, gift med en turkisk medborgare och mina barn är det med men jag har inte orkat ta tag i medborgarskapet än och har haft uppehållstillstånd fram tills häromdagen då det löpte ut och kötiden för att förnya det är extrem över sommaren så jag fick inte ansökningstid förrens den 8 september vilket är en bra tid framåt och vi har ju såklart resplaner i sommar vilket då ställer till det för mig så det jag kunde göra var att betala en avgift på flygplatsen eller åka in i landet (Turkiet) igen på mitt svenska pass och få vanliga turistdagar á 90 dagar som räcker till den 8/9 (eftersom vi kommer vara i Sverige stor del) Jag tycker ju deras system är BEDRÖVLIGT och hade först sökt (man kan göra det 60 dagar tidigare) tidigt men eftersom jag befann mig i Sverige med ett gammalt pass och sökt ett nytt med nytt passnummer som skulle läggas in vid sökning av tid så fick jag avboka min första tid som var i juli till denna i höst, den i juli hade ändå ställt till det för mig för då hade jag på något sätt ändå vart "fast i stan" pga. väntertider, handläggningar osv. så som vi gjorde nu var den bästa lösningen och hellre lägger jag slantarna på en weekendtrip med familjen än till passpolisen som säkerligen slänger dem slantarna i fickan och lägger på lite extra. Den här sträckan Istanbul - Grekland var ju en vanlig sträcka för oss "utlänningar" här i landet för 5-10 år sedan då vi istället för sökte visum tog bussen eller båten över till Grekland och fick nya turistdagar om och om igen, tyvärr ändrades system för några år sedan och nu kan man bara vara i Turkiet 90 dagar av en 180 dagars period. Om de inte ändrat igen?
 
Så, Alexandropoli nådde vi i torsdags vid lunch! Vi hade bokat ett 5-stjärnigt SPA-hotell för att lyxa till det lite extra! Nu på våren är det inte långa köer vid gränsen jämfört med somrarna. Jag tror det är tredje gången jag åker dit nu, om jag minns rätt. Väldigt grönt och fint på vägen dit. Speciellt nu. Alltid lika skoj att tuta på den turkiska och grekiska militären som står precis bredvid varandra med varsin flagga med en 10 meters mellanrum. Alexandropoli dyker upp rätt så snabbt efter gränsen. Mysig liten stad och en liten samlingspunkt för långväga bilförare från Europa till Turkiet, Bulgarien, Turkar mfl. Det är alltid mycket turkiska gäster här och många av de boende grekerna kan bra eller delvis turkiska och har även turkiska rötter, de kan man också se på byarna man åker igenom. På vårt hotell pratade all personal bra turkiska med oss och något de nästan föredrog framför engelskan. Vi bodde två nätter på hotellet och det var toppen! En liten Get-Away med SPA, Kid´s Club för Eidan, långa hotellfrukostar (bilden) flera mysiga luncher med smarrig och billigare SEAFOOD vid hamnen och innan vi åkte tillbaka till Turkiet igen passade vi på att göra en storshopping på LidL och köpte på oss korvar, bacon och alkohol för 200euro. Vid tullen får man oftast inte ta in sånt men de kollade vårt bagage och såg alla Lidlkassarna men det var lugnt. Tror de mer är hårda om man kommer med ett helt lass alkohol t.ex. eller så. 
 
 
 
Helen

Härligt med Grekland, :)
Däremot tror jag att du gör samma misstag som jag gjorde när det gäller ditt visum. Jag lämnade in mina papper i fredags efter att mitt visum gick ut i augusti.
Jag hade missat att de ändrat ansökningen och att det inte var på den lokala polissatationen längre. Innan jag fattade det så hade mitt visum gått ut och det innebar att jag fick söka om det från början istället för en förlängning. Det här kan ju skilja eftersom inte jag och Tayfun är gifta.

Men i vilket fall så började problemet med att när jag reste in i Turkiet så var mitt visum giltigt, Därför behövde jag lämna Turkiet enbart för att få en ny stämpel i passet för att kunna söka nytt visum. Fick betala böter också, Sedan var det som nytt fick vi höra. 90 nya dagar, vilket inte stämmer. Detta var i november och jag ville ju resa hem över jul. Då fick vi tipset att söka efter jul. Jag hade ju ändå 90 nya dagar. När jag reste ut från Turkiet under julen så fick jag betala samma böter igen + de nya dagarna. De första böterna gilldes inte eftersom du inte får 90 nya dagar. När jag kom tillbaka efter julen fick jag fylla i ett papper på flygplasten att jag lovade att ansöka inom 10 dagar. I fredags fick jag även betala böter för att jag rest in i landet utan visum. Så böter för både ut och inresa. Borde alltså ha tagit ansökningstiden och fått ett papper av polisen för att resa ut. Fast nu har ju du tid om jag fattar rätt men se till att få ett papper från polisen på det så att du kan resa för jag är ganska övertygad om att du inte har 90 nya dagar och räknas som turist eftersom du redan varit i landet över 90 dagar på 180. Fast som sagt så är ju inte vår situation lika när du har barn och är gift.
Världens längsta kommentar blev det också :)
Ha en skön helg
/Helen

Svar: Oj, hängde verkligen inte med i dina svängar där men vi ska nog ha mitt på det torra. Jag har ju säkerligen nåt annat visum pga. att jag är gift. I passpolisen både in och ut sa de att allt var grönt och likaså hos dem som gör det eftersom det var de som rekommendera oss att göra såhär, dock så kommer G vara med vid flygplatsen i sommar när vi ska resa så han har koll och tar striderna isåfall men det ska nog inte vara några problem - insallah!
Volleybollfrun

Helen

Knöligt det här med visum. Jag fick också tipset att resa ut för att få 90 nya dagar. Men i slutändan var det felaktigt. Så två ggr hamnade jag hos passpolisen på SAW,. Det som behövs är ett intyg från polisen om att resa ut om du fått tid för ditt Ikamet. Men men som du sa kanske det inte gäller gifta par :)
/Helen

Svar: Svårt att veta när vi har olika visum men tål att kolla upp om vi ska ha ett intyg från polisen för in/utresa innan vi åker. Jag vet ju att de krånglar med en ibland men just pga det så reser jag inte själv i sommar. Det sista jag vill deala med är en opåläst tröttsam passpolis med två småbarn själv... 🙈
Volleybollfrun

Laura

Men Malin, du söker väl via polisen här i Kadiköy? Eller måste vi ta oss över till europeiska sidan numera trots att det inte är första gången vi söker? Nu blev jag faktiskt lite nervös fast det är ett bra tag kvar tills jag ska söka..

Svar: Det är Guray som dealat med dem men tror det är i Kadiköy han besökt dem!
Volleybollfrun

Birgitta S

Oj hängde inte alls med i turerna varken inlägg eller kommentar men det verkar att ha varit en trevlig weekend.
Hälsningar Birgitta S

Svar: Nä förstår det! ;) Knappt jag hänger med själv!
Volleybollfrun