Vecka 40.

 
(bilden är från några dagar sen)
 
Godmorgon och hej vecka 40. Vecka 40 betyder väl fullgången? Fast 5/11 är hennes datum. Så om jag förstått min doktor rätt så väntar vi minst iallafall 2 veckor till för hennes ankomst. (Senast 12/11?) Och det känns som min doktor säkerligen kan vänta några dagar ytterligare eftersom hon vet att Eidan kom sent, nästan i vecka 43. Så länge jag och bebisen mår bra så finns det ingen anledning att sätta igång något tyckte hon. Bebisen är färdigbakad på alla tänkbara sätt och det känns jättekonstigt. Inte heller den här gången har jag någon bebis som vill komma ut iallafall någon vecka tidigare, de gillar helt enkelt att stanna inne där i mörkret länge. Jag tänker inte så mycket nu för tiden på förlossningen utan hoppas bara att den ska börja av sej själv och gå i snabbt tempo. Att den inte är utdragen och att alla mina krafter går åt det. Jag har inte känt av några värkar utan allt är coollugnt därinne. Hon har nog dock trångt tror jag för det sticker alltid ut ett knä eller en fot på högersidan och det är lite obehagligt tycker jag. Jag längtar INTE efter att få krysta ut henne (!) men jag längtar SÅ till det ögonblicket man får se henne för första gången. Det finns väl ingen bättre stund i livet någonsin än när man får se sitt barn för första gången...! Jag ska dock försöka att vara mer "med" och inte låta smärtan ta över, kanske lättare sagt än gjort men värkarna är ju korta och intensiva så att försöka andas och fokusera igenom dem är nått jag tar med mig från förra förlossningen. Men hjälp av G som nu också är med på sin andra förlossning och har även han erfarenhet hur det är och kan bli. Han får bara inte fråga vilken dricka jag vill ha när jag säger att jag vill dricka för det var ett väldigt svårt och förvirrande beslut när man låg där och Eidan var på väg ut. Men det kan inte vara lätt för dem heller! 
 
Så idag har vi kontroll på sjukhuset nu på förmiddagen. Vi ska lämna Eidan nu hos G´s brorsa så får han vara med dem för han hatar verkligen sjukhuset. Veckorna går så fort nu för det känns som vi var där alldeles nyss! Nu när man närmar sej slutet så körs ytterligare en rutin som i mina ögon känns rätt så onödig men man får lägga sej med CTG i 10 min och så mäts rörelser, hjärtljud och sammandragningar/värkar och då bebisen rör sej så trycker man på en knapp. Det kanske finns en bra anledning men jag tycker den känns onödig men får väl snällt ställa mig i ledet och göra lika som alla andra. Därefter går man in till sin läkare med rapporten och så gör man vanlig undersökning.