Cesme In My Heart.

 
Utsikt över Ilica Beach med Sheraton Hotel. Vattnet är verkligen lika kristallklart som det syns på bilden och stranden så mjölvit som det ser ut! Första gången jag såg denna stranden skrek jag rakt ut. Det var verkligen den finaste stranden med vattnet jag någonsin beskådat under mina år i Turkiet, och då har jag sett en hel del! Mestadels är det turkiska turister som hittar hit, inte många utländska, några få, som hittat hit och återkommer. Annars är detta område fullt med sommarhus så precis bakom stranden är det bara stora områden med jättefina villor. Många att dö för! Cesme är också uppdelat i olika centrum och just här finns inget jättestort centrum mer än några gågator bortanför Sheraton. Alacati centrum, Cesme Marina, Dalyan mfl. är det mest myller kring! 
 
 
Så här fina villor ligger i Ilica. Vi träffade en vän till G som berättade att när hans pappa kom till Turkiet från dagens Bosnien för många herrans år sen så fanns här ingenting och han ifrågasatte hur ens grisar kunde bo här... Lite skoj för idag är det verkligen ett av Turkiets populäraste sommarställen! Iallafall bland turkarna själva.
 
 
Morgonpromenad längs stranden. En förmiddag hade G möte så då gick jag med barnen på promenad längs Ilica Beach det var verkligen så vackert men svettigt för den värsta hettan hade slagit till då! Det var rätt lagomt med folk på stranden, jag har aldrig varit här under högsäsong men har uppfattat att det är lagomt här, det är heller inga jobbiga försäljare eller inkastare på restaurangerna i Cesme Marina eller Alacati centrum. 
Det var skönt att svettas lite och promenera bort all god mat man tryckt i sej, men inget all inclusive denna gång så så himla mycket har det inte blivit i matväg, mest faktiskt en massa god kalamari och räkor i hamnen!
 
 
Kristallklart! Pappa badar med Lara. Den här stranden är väldigt barnvänlig, långrund och finkornig sand. Inga stenar att snubbla på eller höga vågor. Dock är utbudet av hotell precis här väldigt lite. Vi bodde på ett hotell som hette Cesme Plus Hotel som ligger precis i strandens ände och har tidigare varit en beachclub. Läget på detta hotell var fantastiskt och direkt från hotellets solterass kunde man hoppa ner i vattnet! (bilden) 
 
 
Såhär såg hotellets rum ut! Så fantastiskt vackert med de blåa blomlådorna och blommorna tillsammans, väldigt enkelt men vackert! De hade olika typer av rum och eftersom vi var en familj fick vi något liknande större suite med två rum. Även två balkonger med full havsutsikt. 
 
 
Med denna sängen... Hotellet var lite i rustik stil och mycket gjort i trä, väldigt fint. 
 
 
Skrållan och mamman. Grävt ner oss i sanden och gräver lite med sanden. De små vågorna som flöt upp på hennes små ben var väldigt intressanta. Tänk! Förra året när vi låg här så låg hon i min mage. Och vi var på nästan exakt samma ställe. Ja, här ser ni också en av de 2 tatueringar jag har (som jag typ ångrar...) eller ångrar, jag hade kanske gjort dom lite annorlunda idag men det är väl det som är charmen med livet. Den här gjordes 2005 Las Vegas och var en spontanare!
 
 
Vårt hotell till höger. Rakt över tror jag det är den grekiska ön Chios men jag kan ha fel. Dit kan man iallafall åka från Cesme Marina. Kan tänka mig hur många grekiska öbor som åker över och storhandlar här... 
 
 
Utsikt från hotellet! Dessa vyer alltså. Alltså Turkiet är sååå vackert! Vilka ställen som finns här! Det känns som en LYX att bo i ett land som ser ut såhär och att det alltid finns hur mycket mer som helst att se. Jag kommer inte ens hinna kunna se allt i mitt liv. 
 
 
Alacati centrum. HIT måste man åka! Helt otroligt fint är det att vandra runt på kvällen längs dessa gränder och beskåda mysiga hus, cafeer, restauranger och butiker. Det är så fint alltså! Rätt fullt på kvällarna, men vi var där lite tidigare på eftermiddagen och strosade runt. Detta centrum får man inte missa!
 
 
Husen ser ut såhär och har en härlig gammal turkisk stil över sej. Alltså inga nybyggen här men härligt bevarat. Min mamma skulle dö om hon gick runt här så hit måste jag ta henne!
 
 
Sista natten och nytt hotell som verkligen överraskade - Best Western Plus Cesme. 
Vi stannade totalt 3 nätter i Cesme denna gången. Jag hade gärnat viljat stanna längre men pga. G och jobb gick inte det! Vi kanske åker ner igen i sensommaren. För stället har verkligen fångat mitt hjärta. Vi bodde de 2 första nätterna vid stranden på ovan nämnt hotell, men sista natten bytte vi (det var fullt) och tog in ett en bit bort från stranden men upp mot kullarna och lite grönska. Jag hade inga höga förväntningar men att hålla sej till hotellkedjor brukar alltid vara ett säkert kort, inga större överraskningar. Att det är rent och fräscht är verkligen mina krav bara! Och det HÄR hotellet var verkligen en stor överraskning! Litet men mysigt och just att vi fick rum med direkt anslutning till pool men en liten sittgrupp utanför så märkte jag hur bekvämt det var med att ha allt nära när man har barn. Ett barn kunde sova nap i rummet, ett bada och så kunde vi sitta och njuta vid solstolarna. Hotellets stil gick lite i Art deco-style med härligt turkosa färger. Och vi betalade 400 kr (!) för att bo här allihop en natt. 
 
 
Lara ÄLSKAR att bada! Hatten vill hon dock dra av sej konstant! Men min lilla skrutta som hade ett vansinnigt humör precis innan vi åkte har blivit sej själv igen och en glad liten tjej har hon mestadels varit under våra Cesme-dagar. Hon krånglar lite ibland vid sovningarna då hon fått för sej att inte ha napp längre (Eidan var likadan vid denna ålder och slutade med napp då!) så jag ammar ju alltid henne till sömns, lägger ner henne och stoppar in nappen men detta tycker hon som sagt inte om längre utan jag ska vara hennes napp nu mera tycker hon. 
 
 
Cesme Marina. Cesme har flera olika marinor, denna är väl den största. Jättemysigt att gå runt och titta på fina båtar i solnedgången, lite barer, restauranger och butiker går att besöka med. Sista kvällen åkte vi hit och åt turkisk meze (räkor i vitlök, sallad, yoghurtsås, kalamari, ostar) Riktigt gott! Och havsdjuren smakar riktigt gott här. Eidan sprang in till köket hela tiden och spanade in de levande hummrarna. "Åh, stora räkor!" lite blandad förtjusning med skräck var det från hans sida. Vi åt och sen strosade runt, åt glass, tittade lite i butiker.
 
 
Packat efter frukost och dags att åka hem! Jag min klant hade glömt mitt kreditkort på en restaurang i Izmir, så vi fick åka in dit igen på hemvägen och hämta upp det. Ibland går det fort med 2 kids och att samla ihop allt vad ungarna och en själv sprider ut sej när man lämnar ett bord så jag är inte förvånad att min hjärna inte var med och jag gick tll hotellet utan kortet.
 
 
On the road again. Resan Istanbul - Izmir är lång! Man måste ta färja över Marmarasjön. Dock nästa vecka öppnas en ny bro och under 2017 öppnas en ny motorväg som kommer halvera restiden ner. Idag kanske det tar ca. 6-7 timmar och när allt är klart kommer det ta ca. 3-4 timmar. YEY! Vi provade en viss del av den nya motorvägen och många tunnlar blir det men så mycket snabbare den går. Med barnen gick det bra, det blir några extra pauser men det får man räkna med. Vi stannade en gång lite längre för lunch och en iskall kaffelatte för föräldrarna så vi skulle piggna till! 
 
Så nu är vi hemma igen! Kom i onsdagskväll. Skönt att åka på semester men också skönt att komma hem! Båda känslorna är bra och det är väl det som är det bästa att man får känna så. SÅ fantastiskt Cesme är och jag kan verkligen rekommendera ALLA att åka dit! Barnfamiljer, unga par, partygäng, äldre par, tjejgäng! Bara fråga på!