Svenskan flödar!!


Sista arbetsdagen i månaden. I december ska jag bara vara mer ledig och bloggen kanske blir lite roligare :) Men i januaria är vårt högsta tryck och då gäller det att ligga i! Annars rullar livet på bra. Mamma fick höra Gs summa av sin första svenskalektion imorse och jag tycker det är sjukt roligt att höra vad han är med om. I hans klass (han går i en skola bredvid liseberg) så kan man säga att mixingen är ganska stor Taiwan, Kina, Bosnien, Serbien, kanada, Italien, Israel (!) Iran & Turkiet är några av nationaliteterna och alla bor i Sverige just nu pga. olika anledningar. Guray kom försent första skoldagen och utan penna (han hittade ingen parkering var orsaken påstår han :) ) och hans första svenska lektion var succéfull om jag säger så. Han bara rabblar svenska som han inte pratar annat, förstår verkligen inte... Hans lärare heter Sten från Uddevalla och är 65 år.

- Sten is SO old Malin! Ans he says ssscccjuttton, sscccjuuu.. instead of sju, sjutton. Men sen förstod han att det även finns mängder dialekter i Sverige.

Av alla dessa länder blandas ju en salig mängd religioner och jag får bara hålla kopplet på G att någon diskussion inte börjar mellan G och den israeliska killen. G. är en väldigt öppensinnad kille och en bra människa men jag hoppas han lägger band på sej och håller truten om något ämne skulle komma fram om Isreal och Turkiet och dyl. :) Alla har kanske inte koll men turkarna har väl kanske inte goda ögon emot Israel om jag säger så.

Ja, annars var det hemläxa igår och rolitg att höra när han plöjjer igenom alla substantiv.

- Malin, what´s the difference between "back" and "bak"?

Så förklarar jag skillnanden.

- Ahaa! Bak like rumpa like Sten says.

låt mej småle ;)


Annars rullar saker och ting på bra. G. har sålt ett gäng bra spelare till Turkiet nu under hösten och gör sej mkt bra som manager och har fått kontrakt med flera klubbar att sälja till för nästa säsong. Wiee! Är så stolt. :) 4 st. brasilianska spelare sista månanden bara :)

Måste jobba nu!