Besök av mamma & syrran: Dag 4

Godmorgon från ett regnigt Istanbul...

Igår morse åkte mamma och syrran hem, G skjutsade dem till flygplatsen. Vi har haft så mycket besök i en hel månad nu så det känns verkligen tomt här hemma. Men samtidigt lite skönt att bara vara hemma för en dag utan att åka ut på utflykt eller något annat och komma ikapp lite i allt vad att sköta ett hem heter. Sånt prioriteras ju inte direkt när man har besök, men finns ändå. Man ser hur tvätthögen bara reser sig som ett berg...

Nu idag är det Eidans sista förskoledag sen har han ett långt sommarlov som väntar. Hans förskola är öppen 2 veckor till med det är inte många barn kvar då, i juli/augusti är det stängt. Sen börjar nytt förskoleår för honom till hösten i september. Barnen är lediga på sommaren 1 månad till här, såklart mycket pga. en längre och varmare sommar än vad de har i Sverige. Mitten av juni - mitten av september brukar barnen vara lediga.

Jag tänkte jag skulle fortsätta skriva om dagarna vi haft med min mamma & syster, vi åkte ut på så mycket skoj!

Här kommer ett inlägg om Söndagens utflykt som verkligen blev den bästa!

På färjebåten åkte båten först till grannön Kinaliada för ett stopp, här ser ni den, också en favorit!

Vi blev så förtjusta i ön Burgazada och hoppade på båten från Bostanci på söndagmorgon igen efter att G släppt av oss vid hamnen. Sola och bada hela dagen stod som planer! Jag badar helst inte i Istanbul, jag är en landkrabba generellt, men det ska vara riktigt varmt och fint bad för att det ska duga åt mig om jag ska vara ärlig. Med mamma, syrran och barnen är det annat.

På väg till stranden...

Eidan är så duktig att gå nu, knappt han behöver vagn längre, med en ståplatt till Buggan står på shoppinglistan.

Framme vid den stora stenstraden. Det var rätt mycket folk där denna dag, många campare, många badare. Lite båtar som lagt till vid viken.

I den här badviken stannade vi och solade/badade hela dagen. Ett tips om man är badsugen och är i Istanbul över sommarn där badmöjligheterna kanske inte är jättestora...

Helt plötsligt fick jag ett samtal och min kompis Sofia och hennes familj var ute med deras segelbåt och stannade till med båten i viken intill stranden och bjöd med oss på segeltur! Superspontant och superkul. De hämtade oss i en gummibåt och Eidans lycka var total! Vi fick vin, snacks och en fantastiskt kväll med segelbåten. Emre och Sofia bjöd oss på mezemiddag på ön på kvällen och det var fantastisk trevlig kväll alltihop.

SKÅL! Rätt nöjd morsa.

Eidan blev liiite för besatt av båten och styrandet och ville helst ta över det hela själv. "Han behövde köra den". Menade han på.

Syrran filosoferade...

Isabel och Eidan tisslar och tasslar över sitt. Isabel hade precis satt på sig sin hoodie så flytvästen åkte på direkt den också så ni inte börjar undra..

På kvällen efter middagen åkte vi i solnedgången, drack vin och lyssande högt till Lana Del Rey. Supertack Sofia! För att vi fick komma med. Vi älskade varje minut av det verkligen!!!

Anonym

Ojoj så härligt!!

Birgitta S

Så härligt det ser ut öarna utanför Istanbul är nog en icke upptäckt pärla för turiste i varje fall svenskar de flesta åker till Istanbul o vill man ha sol o bad semester åker vi till de orterna i Turkiet så det var ett bra tips