Det bästa av två världar.

 
Vår lilla Skrålla växer på sej och börjar bli stor, nu kan hon sitta korta stunder i stolen och verkar helgilla det och fick inatt inviga en ny pjamas jag trodde skulle passa vid 1 år. Den är från Geggamoja. Present från Kajsa i Sverige!
 
Då var det måndag & ny vecka! Och för oss sista veckan innan en lång Sverigeresa väntas! Jag börjar få lite Sverigefeber nu och hjärnan börjar bli inställd på att få åka "hem". Jag har inte varit hemma på 8 månader pga. Laras födsel. Och jag ser SÅ fram emot en massa saker! Saker som ni som bor hemma kanske inte alls tycker är så speciellt eller lyxigt men för mej är det just nu MEGALYX! Vi pratar lycka!
 
... Och det är just därför jag verkligen älskar att bo utomlands för "du får det bästa av två världar" och uppskattar saker på ett helt annat sätt.  Och att mina barn får växa upp i två världar. Allt vad Turkiet bjuder på med spontanitet, livskvalite, sol, klimat, närheten till vackra bad, ljuset, människorna, värmen, kärleken, utbudet i vår stad, den internationella känslan! Och då och då få smaka på det goda ur Sverige, med naturen och friheten, öppenheten, alla svenska traditioner, snön, allt som organiseras av vår kära välfärd, allemansrätten... Jag ser verkligen inget negativt i mina barn får växa upp i båda, tvärtom, en gåva till dem. Ju mer man får se och uppleva under sin uppväxt desto mer lär man sej och får mindre fördomar om, och fördomar vet vi ju alla beror på okunskap och osäkerhet och ju mindre fördomar man har desto lyckligare & gladare blir man, rikare skulle jag nog också påstå. Rikare i livet. 
Att kunna förstå att människor växer upp på olika sätt, med olika sätt, ser olika ut, agerar olika men i slutändan så är det väl inte någon stor grej för det. Kommer man över tröskeln att kunna förstå det så har man kommit långt, tyvärr måste man hela tiden jobba med detta och idag mer än någonsin! 
 
Men nu börjar agendan fyllas med massa kul! För det är just det vi vill när vi kommer hem - ha massa kul! Förutom att träffa familj & vänner så kommer vi gå varje må, to, fre på Öppna förskolan så Eidan får sitta i ring och sjunga Imse Vimse, leka med barn på svenska och lära sej en massa av dem, och att jag har MIN MAMMA där som kan gå med oss tillsammans eller med Eidan själv så kan jag och Lara ta promenad, oj villen lyx! Vi ska åka pulka och grilla korv, gå på Knattebio och se Alfons (om han klarar att sitta 40 min??) gå och bada i simhallen, rita påskkort och gå påskkärring, köpa lördagsgodis varje lördag, prova på mamma/barnyoga (får se hur den går!) få vara hos morbror och moster och skoja, låna barnböcker på biblan och gå på sagostund... och jag ser fram emot att ha lite barnvakt och kanske får göra lite på egen hand! En eller två bio? Tjejmiddag? En drink?... 
 
Så nu ska vi kicka igång den här veckan och det kommer vara lite "happenings" men denna dag börjar lite lamt och som det brukar vara i detta hem till och från. 
 
Guray nyss: (innan möte) Så vad är dina planer idag?
Jag: Dammsuga, ge Eidan köttbullar och makaroner, vika tvätt, promenera barnen så de somnar i vagnen och har jag tur ta en dusch!
 
Det lät ju dötrist men så ser vissa dagar ut...