My Little Girl!

 
Jag måste verkligen göra en liten uppdatering om min lilla Skrålla och om allt som händer kring henne nu. Just nu ligger hon så sött och sussar i sin nybäddade säng som står numera i vårt rum och det går superlätt med att få henne att sova där om nätterna och att ha slutat med amningen. Jag känner inte "Varför gjorde jag inte detta tidigare" för jag hade 1 år som TANKE för båda. Det kändes alldeles lagom att sluta nu. Eidan ammade jag lite längre, han var nog 15-16 månader när vi slutade men det berodde mest på den långa USA-resan vi gjorde då och de långa flighterna vi skulle sitta på, då kändes möjligheten att amma viktig.
 
Iallafall, jag känner mig verkligen SÅ tacksam varje dag för mina 2 barn jag fått! Vad vore livet utan dom? Men jag känner också stor tacksamhet att jag får uppleva både att ha en liten pojke och en flicka, för dem är verkligen olika på många många sätt. Just nu händer det så otroligt mycket med Lara och varje dag överraskar hon mig och hon får mitt hjärta att smälta flera gånger om dagen. 
 
Vi var på BVC förra veckan och det resulterade inte bara i vaccinationer utan också en längd på nästan 80 cm och en vikt på ca. 9,7 kg. 
 
Så lite mer om vår lilla tjej!
 
- Hon pratar MYCKET mer än vad Eidan gjorde och kommunicerar och fångar upp ord mycket snabbare! Det känns som hon lyssnar mycket mer också och idag kan man verkligen prata med henne och hon förstår. Hon säger "Hej" "Nej" (favorit!) "Merhaba" (favorit!) "Bye bye" "Mamma" (såklart!) Pappa/baba men det betyder också "Tappa" och "Bada" och "Där". Hon uttrycker sig ibland så roligt och dramatisk och har massa ansiktsuttryck och annat för sig. Hon pekar gärna på saker hela tiden! Så fort man tagit upp henne från sängen ska hon hålla på och peka på massa saker och bubbla något om det. Vinka, klappa, peka med Ajabaja-fingret mm. gör hon också.
 
- Hon härmar mycket av vad vi gör och speciellt härmar hon mig och Eidan mycket. Sminkar jag mig, ska hon sitta bredvid med en rougeborste också och såklart apar hon mycket från storebror, hon är en baddare på att köra med leksaksbilar!
 
- Hon går inte alls än, men kryper snabbare än blixten. Hon står såklart mot bord och bänkar men har inte ställt sig upp själv än och släppt taget. Mina barn tar det lite lugnt med den biten för Eidan var likadan och gick runt 15 månader.
 
- Hon är rätt glad i mat men rätt kräsen. Hon ska äta själv, hålla i skeden själv och helst äta godsaker som korvar, majs, tomat/gurka, smörgåsbitar, fruktbitar, kött, ostar. Korv och ost är hon galen i och det avskyr Eidan. Eidan ville alltid bli matad och Lara vill äta själv. Hon avskyr mosad mat och pureer, gröter. Några skedar går bra med sen tröttnar hon. Mycket bestämd vad gäller sin mat. 
 
- Hon har sovit bra på nätterna tycker jag hela sitt första år. Men såklart med uppvak. Men eftersom vi har co-sovit och nattammat liggandes så har jag fått sova bra ändå. Hon har aldrig vaknat speciellt tidigt och kan gärna ta sovmorgon efter att vi andra gått upp. Oftast tidigast 7.30 vaknar hon och vill helst sova vid 20-tiden, hon är inte alls kvällspigg eller morgonpigg! Precis innan vi slutade amma vaknade hon mycket och skulle äta 1 min. för att sen somna om och det var då jag kände att vi fick sluta. Nu har hon sovit bra i sin säng flera nätter (även om hon snurrar runt mycket) från 20.00-7.30 och när hon vaknat har hon hittat flaskan själv och druckit lite för att somna om.
Dagsnaps har Lara varit dålig med och hon sover oftast en nap på förmiddagen kring 11-tiden, ibland bara 30 min ibland 60 min men sen sover hon inget mer under dagen, vilket är lite drygt ibland!
 
- Hon är en liten tjej med stort hjärta och massa glädje men samtidigt väldigt bestämd och kan vara dramatisk. Jag är hennes ALLT men det går väldgt bra att vara med andra så länge hon inte ser mig. Det går bra att bara vara med pappa också (tills jag kommer hem..) Hon kramas och pussas massor och hon och storebror kan ha riktiga goa kramstunder! Matar oss gör hon också gärna och de kramarna hon ger oss är underbara!
 
- MUSIK! Det älskar vi att poppa på morgonen efter frukost och hon har ett härligt skönt gung. Justin Biebers "Let me love you" är favoriten! När vi ska sova är "Bä Bä Vita lamm" den bästa!
 
- GLAD nästan JÄMT men väldigt mammig så när jag t.ex. är upptagen med något och inte orkar bära runt henne faller hennes värld!
 
- Riktigt busig! Slänger grejer hela tiden, spottar ut mat, biter mig, blir supersnabbt trött på sina leksaker och då slänger hon dem rakt in väggen. Har börjat med att plocka ur saker ur skåp och lådor. Kan bli jättearg när hon måste sitta i vagnen men strålar som solen när tanter kommer fram och pratar med henne.
 
- Älskar att gunga och kan sitta i vår gunga i evigheter! Hon älskar också djur och älskar att gosa med hundar och katter, hennes PIPPI-docka är favorit och tror hon är proffs på det här med iphone, hon är superduktig på att ta sina D-droppar på kvällarna och gapar munnen stort, det är hennes uppgift att trycka på hissknappen och arg är bara förnamnet när någon hinner före. Hon har 6 tänder som kommit fram, 4 uppe och 2 nere.
 
 
Birgitta S

Åh vilken härlig liten tjej jag blir alldeles varm när jag läser din beskrivning av henne. Sen har hon inte gillat att sova middag men hon verkar som hon sovit rätt ok på nätterna ändå. En av våra söner vaknade kl 5??? tills han var ca 4 år hemskt jag jobbade skift o bytte till mig de tidiga tiderna dvs började 6 hann upp o fixa o sätta honom med välling framför en film så min man o andra son kunde få sova till 6.30 sen gick de till förskolan och jag slutade 15.30 och hämtade. Numera är han snart 18 o kan sova halva dagen ibland frågar jag minns du när du väckte oss 5 pigg o glad då garvar han o säger kankse jag får igen det med mina egna barn. Så kan det nog vara den andra sonen sov ut men var superaktiv och på allt all vaken tid och min svärmor sa han är precis som sin far så skönt att se !!!
Hälsningar Birgitta S

Birgitta S

Oj vad jag babblar men du delar med dig så mkt av ditt liv så jag känner att jag vill göra detsamma.
Hälsningar Birgitta S

Birgitta S

Oj vad jag babblar men du delar med dig så mkt av ditt liv så jag känner att jag vill göra detsamma.
Hälsningar Birgitta S

Svar: å nej jag tycker absolut inte att du babblar tycker det är jättekul att läsa det du skriver, det ger mej alltid ett gott skratt! :)
Volleybollfrun