He came and then he left

 
 
 
 
Hej helg. Pappan kom hem igår från Lettland. Man måste verkligen vara smart och tänka till när han är ute på språng för då kan man kanske få till små godsaker hem till oss! Det är något jag alltid saknar - MAT! Alltså mat som är lik den vi har hemma i Sverige så nu när han skulle en dag till Riga så måste de ju ha relativt lik vår mat alt säljer svenska märken med. Denise har ju bott i Riga i flera år så hon rekommenderade ett besök på Stockman där man kunde hitta bl a Karamellkungen så jag tvingade G dit innan han åkte hem igen. Och det visade sig ju vara lyckat! 
 
Abbas kaviar (svart och röd) en annan kaviar, svenskt godis, skivbar ost som smakar som greve, brieostar, ölkorv, flera paket bacon, rökt griskorv mm. 
 

Det enda som blev fel var creme fraiche, det blev keso. Men keso har vi inte heller här och det gillar jag med så det gör inte så mycket. Även bröd glömde han helt bort (grrr!) men det kändes lite som julafton ändå där ett tag. 
 
Under dagen satt jag flera timmar med min tipspromenad som jag jobbat SÅ hårt med för att få snygg. Som tur var blev jag klar när Eidan precis vaknat från sin lunchnap. Det är frågor som är Sverige/Turkiet-relaterade och det var svårt att få till, sen måste man samtidigt mixa så att de inte blir för lätta/svåra och att inte vara en speciell grupp kan dem (ex de svenskar som bott här hela deras liv) Jag gjorde formulären i en app som heter picsart som är väldigt basic men enkel och sen printat ut. Jag har tänkt lägga ut mina quiz här på bloggen sen när vårt event är över. Så kan ni prova svara på frågorna! Vill ni det? Min brorsa är lärare och politiker och kunnig inom det mesta så han fick vara försökskanin igår men kunde inte alla riktigt så det bevisade att dem inte är för enkla heller! 
Vi har ett 40-tal gäster anmälda och av dem är ca 12 svenska barn. Skitkul! Det är kul när man lägger ner energi att få respons. Att jag sedan fixar priserna, barnens fiskdamm, två olika snittar, musiken och lite mer blundar jag för. Samtidigt kanske det var meningen att jag skulle ta åt mig så mycket för igår när vi gick ner en sväng till parken ringde G och sa att han var på väg hem men att han redan har flyg idag (lördag) till Seoul/Korea (!) och blir borta tills torsdagkväll. Nästan en hel vecka! Kan ju inte påstå jag hoppade jämfota för vi saknar honom redan mycket, men det är jobb och inte mycket att göra åt. Mest synd om Eidan som blir så ledsen när han åker. Han tror alltid han ska få följa med. Han pussar mej hej då och vinkar glatt och våra hjärtan går sönder, men ska försöka vara bästa mamman och göra roliga saker dessa dagar. 
 
Tio minuter efter Guray gått tar Eidan upp min ipod och låssas ringa till sin pappa. 
 
"Baba? Gör du? Da da da... Da da da..."
 
Sen går han runt och är helt inne i sitt samtal med baba. Aj. Mitt hjärta. Pappa har lovat LEGO från Seoul, lego dublo. Tror dock att den som är mest ledsen är G nu. Jag har iallafall svart och röd kaviar hemma så jag ska inte laga tråkig mat bara för att jag är hemma själv utan ska lyxa med langos till kvällen. Göra ett gäng som räcker flera dagar!