Andras ungar & kära IKEA!

Imorse reste G iväg på affärsresa i dagarna två och när vi vinkat av honom hemma satte jag Eidan i Landrovern och körde till lekgruppen som är på torsdagar. Vi har inte vart där på 1-2 månader men tänkte att vi kunde komma idag. Det var en liten grupp idag och skönt det för det blir så högljutt i den lokalen då det är många barn. Det är en mamma som håller i vår grupp och hennes 3-åring är helt omöjlig. Vi pysslar, leker, sjunger och fikar och han skriker, grinar och bråkar om allt, han får utbrott mer eller mindre var femte minut under de här lekstunderna. Jag tycker så synd om henne för hon ursäktar sig hela tiden vilket hon verkligen inte behöver göra, men han är helt omöjlig. Mest handlar utbrotten om det här med MITT och DITT och dela med sej och Eidan märker jag avskyr honom, så fort han närmar sig E går E åt ett annat håll. Tyvärr påverkar hans utbrott allt vi gör, ska vi läsa bok högt så skriker han bara och stör men nu har hon iallafall börjat gå bort med honom men jag ser på mamman hur jobbigt hon tycker det är. Tyvärr har det blivit så att man börjar hoppas att de inte är där för han bråkar så himla mycket med alla barn och skriker och slåss. Jag är sådan att jag inte säger åt eller lägger i mig för mycket, det är ju bara barn, men ibland tycker jag det är svårt när han skriker åt Eidan eller biter honom så han blir jätteledsen, känner jag att det går över gränsen så kommer jag säga åt honom men det är en hårfin gräns där och svårt ibland när andra barn är elaka mot ens egen. 
 
Hur gör ni när andra barn är dumma? 
 
 
Efter lekgruppen stannade vi och lekte i parken ett tag, sen nappade Eidan i bilen och vi körde mot IKEA! Jag har megalista inför vårt nationaldagsfirande 6/6 på Konsulatet som vi i SWEA anordnar. Jag har tagit för mig helt hopplöst mycket och har utsett mig själv som någon lekledare och allmän fixare. Pust. Kul samtidigt som det är mycket att få till. Till Ikea åkte vi för att fixa priser. Och äta lite god mat. I love IKEA! Känns alltid som att komma hem en sväng när man är där! Eidan har vart där så många ggr att han börjar känna igen allt så han blir lika glad när han märker vi är där. Och när vi äter lunch får han leka i lekhörnan. Men idag var det en annan kille som tog ett rejält nyp om Eidan. Nöp han i örat så han blev helt röd. Jävla ungar. Bara lite äldre men vet redan hur man gör illa andra. Jag har aldrig sett Eidan slå eller göra illa någon annan så det här måste de ju sett eller fått uppleva. Han nöp han så hårt så Eidan började gråta och jag blev arg och sa åt ungen. Sen hände det igen. Och då åkte en örfil fram från mamman till ungen. Okej, inte hård. Men där  kunde man ju konstatera att han uppenbarligen fått lära sig sånt hemifrån. Barn är väldigt älskade i det här landet och jag har aldrig sett någon slå sitt barn, tvärtom. Men det finns alltid undantag. Överallt. Och det finns säkerligen familjer som agar sina barn även här, just för att de inte vet bättre. Brist på kunskap och omdöme skulle jag säga. 
 
 
Eidan fick en barnmeny för 4.95 TL som innehöll pommes och chicken nuggets. Väldigt hälsosamt för en ettåring! feågade efter lite grönsaker iallafall. 
 
 
Min lasagne. Den kostar 7.95 TL (!) men idag var den lite smaklös tyckte jag. Lax blir det nästa gång! 
 
 
Här kan man sitta och samtidigr ha koll på sin unge då man äter. 
 
 
Eidan föll för en kassaapparat som han helst ville ha med sig hem. 
 
 
Vår Supermarket. Extrapris på chokladbollar, det ni! 
 
 
Nu under sommaren serveras det även kulglass och glassen är så god! Lillkillen fick kladda i sig en strut sen var det glass i hela bilen. 
 
 
Nog om dessa bråkiga ungar. Ikea gjorde vi snabbt. Åt lasagne idag för omväxlings skull och gjorde ett stopp i vår Supermarket. De hade fyllt på med rätt mycket men inga nyheter tyvärr! 
 
Nu ringde G från Riga i Lettland. Jag önskar godis, bröd, bacon, korv, ost och creme fraiche därifrån. Denise som bott där sa de hade både brödmärket FAZER och godismärket Karamellkungen där. Toppen! Men fick nu reda på att han ev måste åka till Korea (Seoul?) imorgon. Ja, men varför inte. Ta en sväng till Taiwan också när du ändå är i krokarna. (Känns som helgens planer kommer ändras...) 
 
Frida svensson

Jag säger bara till om något annat barn slår eller gör othilia illa eller tar leksaker som hon har. Gäller det leksakerna så kanske jag bara säger lite snällt att " nu lekte hon med den först så då får du ta en annan leksak så länge". Men när de slåss eller är medvetet elaka så brukar jag säga ifrån mer bestämt att så gör man inte!! Tror det är bra för barn att höra från/bli tillsagda av andra vuxna när de är elaka eller slåss och inte bara från sin mamma/pappa. Ibland kanske de lyssnar bättre för att det inte är föräldrarnas "tjat".

Frida svensson

Jag säger bara till om något annat barn slår eller gör othilia illa eller tar leksaker som hon har. Gäller det leksakerna så kanske jag bara säger lite snällt att " nu lekte hon med den först så då får du ta en annan leksak så länge". Men när de slåss eller är medvetet elaka så brukar jag säga ifrån mer bestämt att så gör man inte!! Tror det är bra för barn att höra från/bli tillsagda av andra vuxna när de är elaka eller slåss och inte bara från sin mamma/pappa. Ibland kanske de lyssnar bättre för att det inte är föräldrarnas "tjat".