Istanbul - Stockholm

 
Oh yes! Vi är i Sverige men det var en svettig resa hem även om allt gick smidigt så är det bra mycket svårare att resa med en pigg, nyfiken, krypandes 10-månaders än en 6-månaders. Flera ggr under flygturen funderade jag hur folk gör med barnen när de flyger till Australien t.ex. Jag tyckte det gott och väl räckte att försöka slå ihjäl tre timmar. 
 
Morgonen började kanon! Hela staden är typ död pga bayram, så alla har rest iväg, allt var stängt och inga bilköer alls. Vi åkte inte hemifrån förrens vid 8:30 och flyget skulle gå 10:50. Hade som vanligt checkat in online så vi gick direkt till bagage drop och lämnade väskan och fick taggar till vagnen som jag kunde ha hela vägen fram till flyget. Eidan och pappa G hade pusskalas och det var övertydligt att det var jobbigt för G att lämna oss. Men han åker hem till Sverige han snart också, så den tiden gårt fort! Han kika lite snabbt på Victoria's Secret, taxfreen, samt taxfree refound så fick lite roliga pengar tillbaka från all min shopping i Istanbul jag gjort sista månaderna, och sen hann vi äta lite mellis med Eidan sen boardade vi. Ang.
 
Att få tillbaka pengar på din shopping så kan jag förklara hur detta går till! Handlar du varor för minst ca 110 TL ur en butik på samma kvitto får du tillbaka ca 10% när du flyger hem. På Istanbuls båda flygplatser finns taxfree refoundskontor, säkert på andra större flygplatser också. Men du måste alltid be om taxfreekvitto när du betalar dina varor, innan passkontroll ska du också gå till Customs och få stämpel. Lätt som en plätt! 
 
Flyget gick bra, men att sitta still tre timmar i sträck är lite jobbigt för en bebis, men han sov halva tiden, tog några varv i gången med sin vickande lite ankstjärt och hejjade på folk sen sjöng vi Imse Vimse kanske tjugofem ggr. Men han var duktig! Sen hamnade vi på ett tåg till Gävle, där vi bytte till ett annat och väl i Gävle åt jag en korv med bröd och verkligen NJÖT av att vara hemma i Sverige!