Vecka 30 (29+1)

 
Bebisen: bebisen är 38 cm lång ca nu och väger ca 1,5 kg. Bebisen sk lanugohår börjar försvinna. Bebisen stänger/öppnar ögonen. Skelettet hårdnat, lungor, hjärna och muskler fortsätter utvecklas. En del barn börjar lägga sej med huvudet ner redan nu. Du kan känna att bebisens huvud ligger nere mot bäckenet och fötterna upp mot bröstkorgen.
 
Mamman: all extra vikt påverkar din rygg. Lungorna tar upp 20% mer syre vilket kan göra att du känner dej mer andfådd. Bebisen växer extra mycket nu, vilket ockdå kan göra dej illamående. 
 
Jag: Som ni ser på bilderna så mår jag bättre som gravid än icke gravid. Vi låg och pratade om min graviditet igår jag och G vid poolen att det nästan känns som min kropp älskar att vara gravid. Den gillar verkligen det här och tar hand om mig och bebisen på alla sätt, sviker oss aldrig! På alla appar står det om att jag skall känna si och så nu, bli svullen, må illa, ha ont här och där och vara trött, men jag mår så fantastiskt bra! Jag glömmer ibland att jag är gravid. Allt är som vanligt fast bättre. Jag äter precis som vanligt, cravings är inget jag fått. Jag sover lika bra som vanligt och hela nätter med kanske 1-2 kisspauser. Det ändå jag kan känna är att det t.ex är bökigare att ändra sovställning alt ta mig upp ur solstolar etc. Lilla bebis rör sig konstant och har nog vant sej med värmen.  Det enda jag undrar över är vart all dryck tar vägen? Jag dricker säkert 1-2 L/dag och kissar ut 2 glas. Likaså var det hemma i Svea så kan inte bara bero på värmen...?